PeliSuomi Elämää tämä vain on...joka päivä sen loppua kohden kuljen.

Miksi ylikansalliset yritykset saavat Suomen mediassa paljon ilmaista mainosta?

Nyt Suomeen tuli Burger King ja vähän aikaa sitten Starbucks kahvila. Suomen media rummuttaa sitä Helsingistä Utsjoelle saakka ja ilmaiseksi?

Jos joku suomalainen avaa hampurilaispaikan tai kahvilan, niin paikallinen, saatikka valtakunnallinen, media ei sitä mitenkään noteeraa? Suomalainen yrittäjä joutuu ostamaan rahalla media näkyvyyden, kun ylikansalliset ketjut saavat kaiken sen ilmaiseksi?

Kansainvälisillä ketjuilla on rahaa mainostaa, mutta suomalaisella yrittäjällä mainosrahaa on rajoitetusti sen jälkeen kun tilat on saatu vuokrattua, kalusteet hankittua ja henkilökunta palkattua.

Johtuuko tämä tilanne siitä, että Suomen media on ulkomaalaisessa omistuksessa, kun ei pidetä ollenkaan huolta omista yrittäjistä?

Miksi on tärkeämpää avittaa ulkomaalaisia ketjuja Suomen markkinoille, kuin tukea kotimaisia yrittäjiä? Tämä on asia, joka on minua ”keljuttanut” jo pari vuosikymmentä.

Ylikansallisten ketjujen voitot valuvat yli Suomen rajojen, mutta suomalaisten yrittäjien menestyksestä jäisi voitot ja verot Suomeen!

Vasta siinä vaiheessa, kun suomalainen yrittäjä tekee konkurssin, niin se saa palstatilaa televisiossa, radiossa ja lehdissä???

Ikävikseni olen huomannut saman tilanteen useassa maassa.

Arvoisa media – tehkää jotain myös kotimaisten yrittäjien hyväksi!

Vetoan myös suomalaisiin kuluttajiin – Suosikaa suomalaisen paikallisen yrittäjän palveluita, niin samalla tuette oman kuntanne ja Suomen tulevaisuutta! 

Älä anna kateuden voittaa järkeä!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Hyvä blogi taas!

Samojen firmojen toimintaa ruoditaankin sitten lähes aina vain positiivisessa valossa. Muunmuassa pelkkakiistat, palkkaamismenettelyt ja katteetta myynti eivät puhuta - koska silleen voitaisiin säikyttää ulkomaalaiset "investoijat". Nimenomaan kilpailun vääristämisestä Ylen pitäisi avata keskustelu tutkivan journalismin nimissä, ei toittottaa pask*a joulua kaikille kotimaisille yrittäjille.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Samaa ihmettelen.

Kun yhdysvaltalainen ruokalaketju avaa yhden (1) ruokalan Suomessa niin se uutisoidaan valtakunnan pääuutislähetyksissä useampaan kertaa.

Kaiken lisäksi ko. ruokalaketju ilmoittaa,että ei tule mainostamaan. Silti lehdistö,joka elää pitkälti mainoksista, mainostaa ko. ruokalaketjua. Hölmötkö niitäkin johtaa?

Veronomaisella rahoituksella elävä YLE mainostaa ilmaiseksi koko ajan yhdysvaltalaisia it-yrityksiä ohjelmissaan.

Käyttäjän MarkusViitala kuva
Markus Viitala

http://www.hs.fi/talous/a1371951921787

Tuossa Starbucksin meinigistä Englannissa.

Kyllähän tuo Starbucksin touhu on suoraa veronkiertoa, eikä mitään verosuunnittelua. Tai sanotaan vaikka, että se on suunniteltua veronkietoa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset