Kaupasta ei saa yli 4,7%:n kaljaa, pikavipissä saa olla satoja prosentteja?
Nuoria varoitetaan alkoholin, tupakan ja huumeitten käytöstä ja väärinkäytöstä rangaistaan. Nautintoaineita on rajoitetusti saatavilla tai niitä ei saa laillisesti edes pitää hallussa. Nuoria varoitetaan sukupuolitaudeista ja tieliikenteen vaaroista. On kypäräpakko moottoripyöräilijöille ja turvavyöpakko autoilijoille.
Varoitetaanko heitä viranomaisten toimesta, mediassa, katukylteissä, netissä tai muualla puhelinsopimuksien solmimisesta, pikavipeistä, yrittäjäksi ryhtymisestä, asuntolainan ottamisesta jne., joista voi seurata työttömyyden, työkyvyttömyyden, konkurssin tai muun vastaavan seikan johdosta maksukyvyttömyys? Josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin, jolla on välittömät vaikutukset kansalaisen elämään? Tupakan ja alkoholin haitat tulevat vasta vuosien, jopa kymmenien vuosien kuluttua tai eivät olenkaan.
Presidenttimme kannustaa nuoria yrittämään.
Yrittäminen vaatii velan ottoa, sillä nuori ei ole ehtinyt ansaita varallisuutta, jolla aloittaa yrittämistä. Pätkätöistä rahaa säästöön ei jää. Harvemmalla 15-vuotiaalla on omaisuutta, jolla aloittaa yritystoimintaa, kun sitä ei ole vielä parikymppiselläkään. Toiset nuoret saattavat olla onnekkaita, että heidän vanhemmilla tai sukulaisilla on rahaa antaa yritystoiminnan aloittamiseen. Persaukinen nuori ei saa edes puhelinta osamaksulla saati työvälineitä tai –tiloja vuokrattua yritystoimintaa varten.
"Kansalaisluottamuksen menettäminen" korvattiin maksuhäiriömerkinnällä
Kun presidenttimme kannustaa nuoria yrittämään, niin minä saan samaan aikaan sähköposteja nuorilta yrittäjiltä, jotka ovat aloittaneet yritystoiminnan alle kaksikymppisinä ja ovat tehneet konkurssin alle 25-vuotiaana, ja edessä on jopa 15-vuoden velkavankeus ja luottotietojen menettäminen? Nuorilta, aktiivisilta ja yrittäviltä nuorilta on viety ”Kansalaisluottamus” jo elämän alkuvaiheessa, joka poistettiin Suomen rangaistusjärjestelmästä vuonna 1969, mutta korvattiin myöhemmin ”luottotietorekisterissä olevalla maksuhäiriömerkinnällä”. Kyse oli ankaran rangaistuksen ulkoistamisesta valtiolta ja sen yksityistämisestä yrityksille.
Luottorekisteri tarkoittaa rekisteriä, johon luottotietotoiminnan harjoittaja tallettaa luottotietoja edelleen luovuttamista varten. Eli nuhat, polvivammat, syövät, alkoholismi, huumeiden käyttö ja muut sairaudet ovat suojattuja ulkopuolisilta, mutta velat ja ulosotto ovat kaiken kansan saatavilla.
”Kansalaisluottamus” rangaistuksena oli joko elinikäinen tai 1-15 vuotta kestävä.
Luottotietorekisterissä oleva maksuhäiriömerkintä on kansalaisten kannalta yhtä haitallinen elämän este, ja jopa ankarampi rangaistus, kuin aikoinaan kansalaisluottamuksen menettäminen. Jos vuokraat vaikka asuntoa tai solmit puhelinliittymäsopimuksen, niin sinulta ei tarkisteta rikosrekisteriä, rikosrekisterin tiedot eivät ole julkisia, mutta sinulta tarkistetaan luottotiedot, jotka ovat julkisia. Puhtailla luottotiedoilla oleva murhaaja on siis luotettavampi, kuin kahden kympin pikavippivelallinen? Minkähän neuvon presidenttimme antaisi 20-vuotiaalle nuorelle, jolla olisi idea, tarmoa, koulutusta, ammattitaitoa ja yrittäjähenkeä toteuttaa ideansa yritykseksi, mutta esteenä on kahden kympin pikavippi ja sen kahdensadan euron perintäkulut, joiden takia on ikävä merkintä luottotietorekisterissä?
Perustuslaissa on pykälä, joka kuulostaa hienolta ja ylevältä, mutta luottotietorekisterin maksuhäiriömerkinnän rangaistuksen kovuudesta siinä ei ole mainintaa?
"7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla."
Laki on todella jäljessä nyky todellisuudesta, jossa luottotietorekisteriä käytetään rangaistuksena henkilökohtaisen vapauden menettämiseen. Ei oikeusoppineet, ei filosofit saatikka poliitikot ole ollenkaan ajan tasalla yksityistetyn rangaistusmenettelyn vaikutuksista kansalaisten jokapäiväiseen elämään ja sen vaikutukseen koko yhteiskunnan toimivuuteen. Jopa ”velkavankeus” on tuntematon suomen kielen termi, että minun täytyi se etsiä englannin kielellä ”Debtors' prison” Wikipediasta?
Maksuhäiriömerkintä on mielestäni niin ankara rangaistus, että sitä saisi käyttää vain erityistapauksissa, sillä sen seuraukset ovat vakavammat, kuin ehdollisen vankilatuomion, ja osittain jopa ylittävät vapausrangaistuksen vaikutukset.
Maksuhäiriömerkinnän seurauksena henkilö ei saa vuokrattua asuntoa, työnsaanti vaikeutuu. Sähkö-, puhelin- ja internetsopimuksen solmiminen käy mahdottomaksi. Asunnon vuokraaminen vaikeutuu ja työvälineiden hankkiminen on mahdotonta. Miten päättäjät voivat olla niin tietämättömiä, että nykyaikana ihmisen elämä on kiinni tietokoneesta ja internetyhteydestä?
Luottotietonsa, kansalaisluottamuksensa menettäneitä velkavankeudessa olevia on kuitenkin Suomessa noin 400.000 henkilöä, joita pidetään löysässä hirressä ja yhteiskunnan ulkopuolella – syrjittynä. Toiset omasta holtittomasta syystään, mutta valtava määrä poliitikkojen epäonnistuneitten talouspoliittisten päätöksien seurauksena, esim. 90-luvun pankkikriisi, tai ilman omaa syytään siihen joutuneina.
Tänä päivänä tarkasteltuna entisajan häpeärangaistukset ”häpeäpaalu” ja ”jalkapuu” olivat erittäin lieviä rangaistuksia verrattuna nykyiseen ”luottotietorekisterin maksuhäiriömerkintään”. Em. olivat paikallisia rangaistuksia, jolloin toiselle paikkakunnalle muuttaminen mahdollisti uuden elämän aloittamisen. Konkurssin tehnyt yrittäjä joutuu vielä kokemaan häpeärangaistuksenkin, sillä vanhat tuttavat eivät konkurssin jälkeen enää tervehdi.
Nykyinen hallitus pyrkii entisestään levittämään Suomen kansalaisten maksuhäiriömerkintöjä
Luottotietorekisterin maksuhäiriömerkintä on saatavissa jokaisesta suomalaisesta ympäri maailman. Nyt vielä Suomen hallitus ajaa ponnekkaasti sitä, että tietojen vaihtoa lisättäisiin viranomaisten kesken, niin että Suomen kansalaisten luottotietohäiriöt levitettäisiin edelleen EU:n sisällä ja myöhemmin sitä pyritään vielä laajentamaan. Eli maksuhäiriömerkintä ei vaikeuttaisi enää uuden elämän aloittamista Suomessa, vaan missä tahansa maassa. Poliitikot ja päättäjät ymmärrättekö te, että mihin tilanteeseen te silloin ajatte ihmisen? Jätän sen järkyttävimmän seurauksen tähän kirjoittamatta, en tarkoita nyt velallisen yksin tekemää itsemurhaa, että blogiani ei poisteta, mutta teidän täytyisi ne seuraukset ymmärtää ilman, että sitä tässä mainitsen.
Hyvät kansalaiset.
Samoin, kun te ette voi tietää, että milloin sairastutte vakavasti, että milloin jäätte auton alle tai joudutte tapaturman uhriksi, niin te ette voi enää aavistaa, että milloin menetätte luottotietonne. Luottotietojen menettäminen on jopa todennäköisempää, kuin sairastua syöpään tai jäädä auton alle. Seuraukset ovat kuitenkin vastaavat, jopa vakavammat.
Laki ylivelkaantuneitten syrjintäkiellosta saattaisi olla paikallaan?
Toisaalta yhteiskunnan monopolit mainostavat estoitta uhkapelaamiseen. Paljonko rahaa lienevät mainontaan edes käyttävän?
Ilmoita asiaton viesti
Tämäkin laki on tehty pankkien ja sijoittajien eduksi. Vertaaminen murhaajaan ja pikavipin luottotietohäiriöön on osuva. Eikö luottohäiriö ole monella poliitikolla, esim. niillä jotka olivat mukana Novan lahjuksissa. Joukosta löytyy mm. Keskustan Matti Vanhanen. Valtakunnanoikeudessa epäluotettavaksi todettu Juhantalo keikkuu taas eduskunnassa ja järjellä ajatellen hänelläkään ei voi olla luotettavuutta ko. tehtäviin.
Ilmoita asiaton viesti
Maksuhäiriömerkintä ei sinänsä ole uusi asia. Vanha kunnon protestilista tunnettiin jo 1800-luvun Suomessa.
Totalitaristinen tiedon saanti ja helppo eteenpäin jakaminen on vain aikaansaanut sen, että tuolle protestilistalle joutuminen tuo tullessaan laajemmat vaikutukset kuin aikaisemmin. Ketään vuokranantajaa ei kielletä vuokraamasta asuntoaan maksuhäiriöiselle, mutta kun häiriöttömiäkin on saatavissa, niin miksi moni vuokranantaja niin menettelisi?
Aiemmin ei myöskään ollut tarvettta solmia puhelinliittymäsopimuksia. Helsingissä kaikki olivat HPY:n asiakkaita kotona olevalla lankapuhelimellaan. Jos puhelinlaskut jätettiin maksamatta, niin puhelin suljettiin myös silloin.
Niin, ja mainittakoon vielä, että pankkikortteja tai nettipankkeja ei ollut olemassa, joten kukaan ei tarvinnut pankkitunnuksiakaan.
Ilmoita asiaton viesti