*

PeliSuomi Elämää tämä vain on...joka päivä sen loppua kohden kuljen.

Politiikan, kaupan ja palveluiden monopolin vaikutukset

  • Hyvää suvea kaikille. Kuva, P.Lindeman
    Hyvää suvea kaikille. Kuva, P.Lindeman

Käsittelen tässä sunnuntaisaarnassani rinnakkain poliittisia puolueita ja suuryrityksiä, jotka huijaavat äänestäjiä/kuluttajia samoilla argumenteilla ja tavoilla.

Viimeiset neljäkymmentä vuotta vaaleissa äänestäjät ovat antaneet arvokkaan äänensä Kokoomukselle, Kepulle ja Demareille. He ovat huolehtineet Suomen kansasta? Todellisuudessa se ei ole mennyt niin, vaan aina pääministerin pallin saatuaan, he ovat keskittyneet vain omien ja lähipiiriensä etujen ajamiseen, unohtaen äänestäjänsä.

Tämä sama kuvio toistuu vakuutusyhtiöissä, pankeissa, elintarvikekaupassa, puhelinoperaattoreissa ja keskitetyssä palvelusektorissa, jotka ovat saavuttaneet monopoliaseman tai siihen verrattavissa olevan markkina-aseman.

Kukaan ei välitä enää äänestäjistä, ei asiakkaista. Poliittiset puolueet pyrkivät valehtelemaan mahdollisimman paljon ennen vaaleja saadakseen ääniä liikkuvilta äänestäjiltä. Valtaan päästyään puolueet ajavat omaa ja läheistensä etua sen hetken, kun ovat vallassa. Huomio se, että äänelläsi ja ostokäyttäytymisellä vahvistat niiden valtaa ja heikennät omia etujasi.

Samalla tavalla pettävät pankit, vakuutusyhtiöt, kauppaketjut, puhelinyhtiöt jne.

Kun katsomme poliittisten puolueiden äänestystilastoja ja vertaamme niitä harvalukuisten ja elintärkeiden yritysten asiakasmäärien tilastoihin, niin yhteneväisyys on järkyttävän samankaltainen.

Äänestäjät ja asiakkaat kyllästyvät puolueisiin ja yrityksiin ja hyppäävät toiseen. Suurimpien puolueiden ja elintärkeiden yritysten äänestäjien/asiakkaiden vaihto toiseen tapahtuu määrätyssä rytmissä. Menetän, saan - Saan, menetän.

Molemmat, puolueet ja yritykset, pelaavat äänestäjillä/asiakkailla tarkalleen samanlaista peliä, eli ei pidetä lupauksista kiinni ja äänestäjä/asiakas vaihtaa puoluetta/yritystä. Tilastojen mukaan se liike elää puolueelta toiselle ja suuryritysten välillä. Äänestäjä/asiakas saa aina kärsiä. Poliitikot/yritykset ovat huomanneet ja hiljaisuudessa hyväksyneet sen, että äänestäjä/asiakas menetetään, mutta vaihdossa saadaan toisen puolueen äänestäjä / toisen palvelutarjoajan asiakas. Tämä kierre jatkuu niin politiikassa, kuin palveluyrityksissä.

Tästä on seurannut se, että ”liikkuvat” äänestäjät/asiakkaat pitävät puolueiden valtasuhteet ja yritysten asiakassuhteet pitemmällä tähtäimellä stabiilina, tasapainossa. Puolueet ja yritykset saavuttavat ja ovat saavuttaneet monopoliaseman. Äänestäjien ja kuluttajien tappioksi.

Kun katsotte poliittisten puolueiden kannatuksia viimeisiltä vuosikymmeniltä, niin huomaatte, että kolme suurinta, joita me tyhmät äänestäjät olemme ajattelematta omaa etuamme, kannattaneet ja antaneet äänillämme kolmen puolueen johdolle koko Suomen valtion hoidon. Lopputuloksena on se Suomi, jossa nyt elämme. Se Suomi pitää sisällään yli miljoona kansalaista, jotka on työttömyyden, ylivelkaisuuden, köyhyyden, työkyvyttömyyden, vanhuuden jne. vuoksi syrjäytetty yhteenkuuluvuuden rajan toiselle puolelle, jossa kärsimys jatkuu kuolemaan saakka. Tätä Suomen yhteiskunnan tiedostamatonta alasajoa on tehty erittäin voimakkaasti Esko Ahon hallituskauden alusta vuodesta1991 lähtien.

Mitään, ei yhtä liikahdusta tehdä sen eteen, että yli 20%:a kantasuomalaisista on yhteiskunnan ulkopuolella. Lyhyellä tähtäimellä niiden kulut on hoidettavissa korotetuilla veroilla, mutta sen veroja maksavan osan mitta alkaa tulle täyteen ja on jo osittain todettavissa maastamuuton lisääntymisenä. Poliitikot eivät siitä välitä, sillä heidän oma elintasonsa on turvattu kuolemaan saakka erilaisilla kohtuuttomilla etuuksien järjestelyillä. On aina olemassa palli jolle tipahtaa, kun on omassa poliittisessa toimessaan suostunut näkemään kollegoiden edun etusijalla kansan edusta.

Kun sinä menet valittamaan yritykseen laskusta, asiakaspalvelusta, tuotteen laadusta jne. Pankkiin, vakuutusyhtiöön tai vaikkapa yhteen kahdesta elintarvikeliikkeestä, joilla on suurin markkinaosuus Suomessa, niin saat epämiellyttävän vastauksen valitukseen ja ylimalkaisen palvelun. Se ei tarkoita sitä, että henkilökunta olisi epämiellyttävää, vaan heidät on ohjeistettu olemaan välittämättä asiakkaista, koska samoin toimitaan siinä toisessa. Se on sanaton sopimus, ns. kartelli kahden kesken. Vuoron perään menetetään asiakas toiselle ja toisella tapahtuu samoin. Me menetämme yhden asiakkaan huonon palvelun/hinnan perustella, me saamme toisen kaupparyhmän asiakkaan, joka on kokenut samoin ja se toinen kauppa saa meidän asiakkaan, jota me samoin kohtelimme. Eli välinpitämättömyys asiakkaasta ja valitukset somessa vievät ja tuovat asiakkaita samassa suhteessa, joten todellista asiakashävikkiä ei synny. Minä, vaikka en ole asunut Suomessa kahteenkymmeneen vuoteen, niin olen todennut saavani samanlaista välinpitämätöntä palvelua suomalaiselta lentoyhtiöltä, jota välillä käytän vaihtaessa maasta toiseen Suomen kautta, kun olen kokenut eri lentoyhtiöiden paremman palvelun ja asiakaspavelun ystävällisyyden  asiakkaan etujen tärkeyden kansainvälisessa kilpailussa. Tämä kaikki suomalainen palveluttamuus pelaa ulkomaalaisten sijoittajien pussiin ja kotimaisten kuluttajien vahingoksi. 

Politiikassa toimii tarkalleen sama ajattelu, ja on toiminut viimeisen neljänkymmen vuoden ajan. Häviät välillä ja voitat välillä, vuoron perään. Silloin, kun voitat ajat poliittisia päätöksiä omaan pussiin, silloin kun häviät keräät seuraaviin vaaleihin äänestäjiä omaan laarin huiputettavaksi. Poliittinen oravanpyörä on näillä eväillä ikuinen, joten yksissä vaaleissa häviö on seuraavissa vaaleissa voitto. Äänestäjät ovat tässä pelissä maksumiehiä. Veroja verojen päälle,  mutta se ei todellakaan ole oikein ja siitä ei saa olla ylpeä, että maksaa kohtuuttomia veroja, kun niitä verotuloja käytetään asiantuntemattomasti ja ilman minkäänlaista valvontaa. Viron entinen oikeuskansleri Allar Jõks toteisi menneellä viikolla ”Riigikassa täitmine läbimõtlemata maksudega justkui kiilaenu võtmine” eli (Valtion kassan täyttäminen perusteettomilla veroilla on kuin pikavipin ottaminen)

Jo vähäinekin politiikan seuraaminen on osoittanut viimeisinä vuosikymmeninä sen, että vaaleilla valitut keskittyvät vain poliittiseen peliin ja työt, eli yhteiskunnan hoitaminen ja edistyksen eteenpäin vieminen jää taka-alalle.

Joskus käy niin, että populismi, eli toisin sanoen, kolmen todellista valtaa Suomessa käyttävän puolueen erottava puolue kammetaan ulos yhteisvoimin ja median avustuksella. Se toimii yksinkertaisesti niin, että vallassa olevat ns. kansan luottopoliitikot, jotka saavat media-aikaa ja palstatilaa, alkavat herjaamaan, popualisoimaan, vähättelemään, tyrmäämään jne. uutta ajattelua valtionhoidossa. Media näkee ja kokee vain kolmen puolueen näkemykset ja arvot oikeina, se näkemys ei perustu todelliseen ajatteluun ja pohtimiseen valtion hoidosta vaan näkemyksen tottumukseen. Ps. En tarkoita tässä mitään puoluetta, vaan toivoisin medialta itsekritiikkiä uutisoinnissa, jolla ei johdettaisi äänestäjiä johonkin vanhaan laariin, jossa ne siemenet ovat olleet pimeydessä  ja itämättä jo vuosikymmenet.

Lukija, Sinä tiedät erittäin hyvin sen, että toisen mielipide toisesta henkilöstä vaikuttaa Sinun omaan mielipiteeseesi toisesta henkilöstä, joko hyväksyen tai tuomiten. Juuri niin ja tietoisesti toimivat poliittiset puolueet – kotimaisen propagandan turvin.

Suurin osa teistä vaaleissa äänestäjistä on perinyt äänestyskäyttäytymisensä. Äänestetään sitä puoluetta, jota useimmiten isä on äänestänyt. Ei ymmärretä, että se on vastoin omaa taloudellista tai muuta elämän hyvinvoinnin etua juuri nyt, joka on aivan toinen, kuin isällä oli. Äänestetään sitä henkilöä presidentiksi, joka on huomioinut lapsen, nuoren tai vanhuksen, mutta on aiemmin ja nykyisessä asemassaan kaltoin kohdellut samoihin ryhmiin kuuluvia kansalaisia ja merkityksellisempiä ryhmiä, joiden ansiosta Sinulla on leipää pöydässä ja katto päänpäällä.

Olemme tottuneet juoksemaan bonuksien perässä, huomaamatta sitä, että maksamme ruastamme melkein maailman korkeinta hintaa. Ostamme satasella tuotteita, että saamme kympin bonusta takaisin tilille, kun voisimme maksaa samoista tuotteista kuusikymppiä saamatta bonuksia.  Maksamme mieluummin neljäkymppiä enemmän, että saamme kympin takaisin - järjetöntä. Mutta kun ne bonuukset tilille ovat niin tärkeitä? Haloo kuluttajat, teitä on miljoonia, jotka ovat koukussa boonuksiin samoin kuin narkkarit ja alkohlistit omiin nautintoihinsa, joihin bonuksia vertaan.

Mitä jos palautettaisiin äänestäjien/kuluttajien itsenäinen ajattelu ja päättäjät ohittaisivat muutamaksi vuodeksi omien ja läheistensä etujen ajamisen? Positiiviset muutokset suomalaisten hyvinvoinnissa voisivat olla merkittävät.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset