Ymmärtävätkö kansanedustajat ja kansa mitä korruptio on?
Ilmeisesti eivät ymmärrä, sillä tiedustelulain suhteen on aivan sama asia, eli ei ymmärretä, kuinka tiedustelua voidaan käyttää väärin.
Korruptio sanana on useimmille kansalaisille vieras sana. Joten yksinkertaisella esimerkillä yritän sen selventää sitä tavallisille työssäkäyville, tukia nostaville ja työttömille. Valitettavasti selvitys ei ole lyhyt, mutta se on mielenkiintoinen, joka avaa ajatuksia.
Sinulla on omistuksessa lainarahalla ostettu tai maksettu kerrostaloasunto. Olet se tavallinen suomalainen, jota ei kiinnosta sen taloyhtiön hallinto, jossa asuntosi on. Niinpä ne, joita kiinnostaa taloyhtiön rahavarat ja asuntojen omistajilta perittävät yhtiövastikkeet, haluavat olla taloyhtiön hallituksessa ja hallituksen puheenjohtajana, jotka sitten päättävät isännöitsijän ja rahavarojen käytöstä.
Varsinkin ne asunnon omistajat, joilla on paljon pankkilainaa ja lisäksi yhtiölainaa maksettavana ovat niitä hiljaisia maksajia, jotka eivät puutu taloyhtiön hallinnon hoitamiseen ja eivät myöskään valita yhtiövastikkeesta, koska se kulu tuntuu pieneltä verrattuna lainojen hoitokuluihin. Erityisesti ne, joilla on yhtiövastikkeiden maksu myöhässä ohittavat tervehtimättä porraskäytävässä toiset asukkaat ja varsinkin isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen jäsenet. Jos maksut ovat myöhässä, niin ei halua mennä myöskään taloyhtiön yhtiökokouksiin, sillä siellä saatetaan kertoa henkilöt, jotka eivät ole hoitaneet yhtiövastikkeen maksuja.
Taloyhtiöön suunnitellaan isoa remonttia, joka esitetään yhtiökokoukselle. Yhtiökokoukseen tulee paikalle ne, joilla on yhtiövastikkeet hoidettu ajallaan ja useimmiten asunnon lainatkin jo maksettu. Yhtiökokousedustajat ovat asunnon omistajia, joista suurin osa on hiljaisia ja vaatimattomia ihmisiä, jotka luottavat, että taloyhtiön hallitus, hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä hoitavat asiat kaikkien eduksi parhaalla mahdollisella tavalla. Remonteista on harvalla tietotaito, näkemystä tai kokemusta saatikka hintamielikuvaa.
Näin me kaikki ajatellaan ja toivotaan, että hallitus ja isännöitsijä ajavat kaikkien osakkaitten etua, mutta todellisuus saattaa olla aivan jotain muuta. Ne hiljaiset ja vaatimattomat asuntojen omistajat ovat äänestäneet ja valinneet hallitukseen ne äänekkäimmät, komeimmat, kauniimmat, koulutetut ja hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa olevat henkilöt.
Se, että henkilö on ulkoisilta avuiltaan ja käytökseltään miellyttävä, ja hänellä on hyvä koulutus ja arvostettu asema yhteiskunnassa, ei takaa sitä, että hän olisi rehellinen, lahjomaton ja taloyhtiön kaikkien osakkaiden etua ajava. Valitettavasti elämäkokemukseni kautta olen saanut kokea, että juuri he ovat niitä, joihin ei voi luottaa, poikkeuksiakin on.
Kun taloyhtiön hallitus, joka on valinnut isännöitsijän, puhaltavat yhteen hiileen miljoona remontissa, niin Sinä maksat, kun tehdään tuttavan kauppaa ja urakasta maksettava ylihinta siirtyy urakoitsijalta käteisenä hallituksen jäsenten taskuun ja isännöitsijä saa siitä oman siivunsa. Yhdelle asunnon ostajalle saattaa siitä koitua esim. 2.000€:n ylihintainen kulu, mutta parinkymmenentuhannen remonttilaskussa sillä ei ole merkitystä. Kun se 2.000€:a kerrotaan esim. 40-asunnolla, niin kyse on jo 80.000€:a, jonka ylikalliin hinnan saattavat kuitata hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä. Kahdelle henkilölle, kummallekin 40.000€:a on jo mukava summa puhtaana käteen. Uuden Mersun voi sillä rahalla ostaa.
Tässä hyvin yksinkertainen ja karrikoitu esimerkki korruptiosta, eli lahjonnasta, joka hyödyntää yksittäisiä henkilöitä ja suuri määrä joutuu sen maksamaan. Aina voidaan todeta, että kyllä se tilitoimistossa huomataan ja viimeistään tilintarkastaja asiaan puuttuu. Valitettavasti niin se ei mene, sillä isännöitsijälle on annettu tehtäväksi hoitaa kirjanpito ja hankkia tilintarkastaja, joka pelaa hallituksen ja tai isännöitsijän pussiin korvausta vastaan.
Nyt tarkkana, sillä samoin voi toimia Suomen hallitus, virkamiehet, tuomarit ja valtionyhtiöiden johto.
Kun mietimme sitä, että miten meistä asunnon omistajista tuntuu, että taloyhtiön remonteissa liikkuvat niin suuret rahat, että me emme niitä ymmärrä, joten parempi vain hyväksy ne päätökset, joita tehdään. Me veronmaksajat olemme niitä hiljaisia ja velkaantuneita kansalaisia, jotka mukisematta hyväksymme päättäjien toiminnan. Kuntien ja valtion hallinnossa liikkuvat miljoonat, miljardit ja kymmenet miljardit, joita summia ei rivikansanedustaja, eikä edes jokainen ministeri ymmärrä. Median toimittajille ne summat menevät yli hilseen ja sen huomaa useasti siinä, että toimittajat sotkevat miljoonat ja miljardit.
Niin kuin taloyhtiöissä, todellista puolueetonta ja riippumatonta valvontaa rahavarjojen käytöstä ei ole, niin ei ole myöskään kuntien ja valtion hallinnossa, sillä Suomesta puuttuu täysin korruptio ja esteellisyysvalvonta, joka on tärkeässä asemassa jopa naapurimaassamme Virossa, jossa on erillinen korruptioyksikkö, joka valvoo kaikkea kuntien ja valtionhallinnon rahavirtaa sekä valtioyhtiöiden taloutta ja johtoa.
Suomessa voidaan ilman valvontaa ohjata miljoonia, jopa miljardeja euroja verokirstusta päättäjien lähipiirille oikeudettomasti ilman valvontaa. Miljardi Talvivaaraan menee olan kohautuksella. Esko Ahon hallitus otti 1991-95 Suomelle valtionvelkaa 50miljardia euroa, joka on puolet tämän päivän valtion velasta ja vastaa Suomen yhden vuoden koko budjetin loppusummaa. Kukaan ei ole kysynyt niiden rahojen perään, jolla summalla rahoitettaisiin karkeasti ottaen Suomen koko terveydenhuolto kymmeneksi vuodeksi.
Korruptiolainsäädännön sisältäen esteellisyyslainsäädännön Suomi tarvitsee nopeammin kuin tiedustelulainsäädännön, jota ajetaan nyt kiireellä ilman parlamentaarista valvontaa.
Eli kun sinä siirrät muutama sata euroa kaverisi tilille tai humalapäissäsi puhelimesi läheisyydessä esität uhkauksia valtiovaltaa kohtaan, niin Karhuryhmä on hetken kuluttua oven takanasi rynnäkkökiväärit kädessä, mutta kun meidän päättäjät siirtävät sinulta perittyjä verotuloja itselleen tai läheisilleen, jopa veroparatiiseihin, niin sitä ei valvota ja kukaan siihen ei puutu, eikä ole aiemminkaan puuttunut.
Suunniteltujen tiedustelulakien pääasiallinen tarkoitus on turvata korruption, lahjonnan, esteellisyyden ja muun, kuntien ja valtion hallinnossa, tapahtuvan epärehellisen toiminnan jatkuminen siten, ettei sosiaalisessa mediassa vääryyksien paljastaminen voi tapahtua ja se voidaan estää. Tästä on todellisuudessa kyse uudessa tiedustelulainsäädännössä, vaikkakin sen sisällä on myös ulkoista uhkaa koskeva tiedustelulainsäädäntö, joka on tarpeellinen.
Eläkevakuutusyhtiöiltä, pankeilta, valtionyhtiöiltä, tuomareilta ja tiedotusvälineiltä puuttuu puolueeton ja riippumaton valvonta, mutta työttömien valvontaan satsataan paljon valtion varoja ja resursseja, vaikka heidän mahdollisuus tehdä vahinkoa valtiolle ja horjutaa kansallista turvallisuutta on kaikista pienin
Esko Ahon hallitus vei kansalaisilta varallisuuden ja velkaannutti valtion talouden, Sipilän hallitus pyrkii nyt viemään kansalaisilta yksityisyyden suojan ja mahdollisuuden paljastaa valtion hallinnon korruption. Mitä jää sitten jäljelle kansalaisyhteiskunnasta? Orjuus jää ja se lisääntyy!
Kateellisena olen seurannut Viron taistelua korruptiota ja esteellisyyttä vastaan kuntien ja valtion hallinnossa sekä valtionyhtiöissä. Virossa on vankilaan tuomittu tuomareita, syyttäjiä, pankkiireita, valtionyhtiöiden johtoa ja poliitikkoja korruptiosta, mutta Suomessa ei. Se ei tarkoita sitä, että suomalaiset olisivat rehellisempiä kuin virolaiset, vaan se tarkoittaa sitä, että Virossa jokainen kansalainen on saman arvoinen lain edessä, kun Suomessa niin ei ole! Virossa sisäinen turvallisuus on tärkeä osa kansallista turvallisuutta ja ulkoista uhkaa vastaan, kun Suomessa sisäinen korruptio mielletään osaksi valtion hallintoa, ymmärtämättä sitä, että se on suurin uhka kansalliselle turvallisuudelle, joka edesauttaa ulkoisen turvallisuuden heikkenemistä.
Eri puolueitten johdolle on aina ollut eduksi se, että kuntien ja eduskunnan ehdokkaat ovat politiikkaa ja valtion hallintoa ymmärtämättömiä. Yritän saada heidät nyt ymmärtämään tämän yhden tärkeän lainsäädäntö hankkeen todellisen tarkoituksen ja tavoitteen.
Suomen median olisi syytä tutustua Viron korruptiolainsäädäntöön ja sen valvontaan. Tutkia Suomen SUPO:a vastaavan KAPO:n toimintaa ja valvontaa. Kertoa siitä, niin ymmärrätte, että uusi tiedustelulaki esitetyssä muodossaan on uhka sisäiselle turvallisuudelle. Kansainvälinen korruptio selvitys ei päde Suomeen, sillä korruptio Suomessa on osa kuntien ja valtion hallintoa, jotka ovat hyvin pienen piirin päätäntävallassa, jopa sukulaisuussuhteiden sisällä. Päätoimittajien yhdistys on vaarantanut nämä selvitykset. Virossa, jossa sitä ei ole, voi nähdä sen puuttumisen tiedotusvälineitten riippumattomuutena, joita olen seurannut jo kaksikymmentä vuotta, ja ero on huomattava.
Tuo esimerkkisi on hyvä. Alla esimerkki ministeritason asioiden hoitotavasta ja ihan laillisista kytkennöistä, totttakai.
”Ministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) myönsi marraskuussa 2006 Suomi-Soffalle investointitukea 842 490 euroa huonekalutehtaan laajennusosan rakentamiseksi Kajaaniin. Tammikuussa 2007 Suomi-Soffa tuki Pekkarisen eduskuntavaalityötä 5 000 eurolla. Pekkarinen osallistui rakennuksen avajaisiin.
Samansuuruisen, yli 800 000 euron, tuen Suomi-Soffan tehdas sai lehden tietojen mukaan viime joulukuussa investointeihin ja tuotekehittelyyn.
Vuotta aiemmin joululahjaksi firma sai 210 750 euroa investointeihin, osaamiseen ja teknologian kehittämiseen. Nämä päätökset on tehty Kainuun TE-keskuksessa (Työ- ja elinkeinokeskus).
Vuosien 2006-2008 välisenä aikana TE-keskus on avustanut tehdasta lehden mukaan 77 814 eurolla.
Suomi-Soffan massiivista tukea on perusteltu erityisesti Kainuun työttömyydellä. Mikään suurtyöllistäjä se ei kuitenkaan ole. Firman palkkalistoilla on alle 200 työntekijää.
Pekkarinen sai toimistaan synninpäästön kun oikeuskansleri antoi hänelle puhtaat paperit. Tällä kertaa Pekkarisen ei tarvitse harmitella huonomuistisuuttaan. Suomi-Soffan tuplatuet on päätetty Kainuun TE-keskuksessa. ”
/ US 12.08.2009
Lisäksi ihan parissa minuutissa löytyi lisää hauskoja sattumuksia Keskustan kytkennöistä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vaalirahoitus…
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nuorisos%C3%A4%C3%A4…
http://www.kaleva.fi/juttutupa/politiikka/tiesiko-…
Nuo linkkien takana olevat esimerkit ovat uskoakseni vain pieni osa totuudesta. Eli ainoastaan se osa, joka on noussut pökäleinä pintaan kellumaan.
Näitä samoja velikultia, samoista puolueista me äänestäjät haluamme edelleen maan talousasioita hoitamaan. Tervettä hommaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomesta puuttuu täysin korruptio ja esteellisyysvalvonta, joka on tärkeässä asemassa jopa naapurimaassamme Virossa, jossa on erillinen korruptioyksikkö, joka valvoo kaikkea kuntien ja valtionhallinnon rahavirtaa sekä valtioyhtiöiden taloutta ja johtoa.”
Suomessa kyseinen tehtävä kuuluu valtakunnansyyttäjävirastolle, jonka päällikkö juuri erotettiin korruptiosyytteen (virkavelvollisuuden rikkominen) johdosta.
Virossa suurin osa vankilaan sijoitetuista virkamiehistä on vironvenäläistä virkamieskuntaa, joiden alttius korruptioon lienee suurempi kuin syntyperäisten virolaisten. KAPO Virossa on silti 100% tehokkaampi kuin Suomen SUPO.
Virossa on ymmärretty, että sisäinen uhka on joskus valtiolle suurempi kuin ulkoiset tekijät. Siksi kotipesä siivottiin ensin ja kunnolla.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomessa kyseinen tehtävä kuuluu valtakunnansyyttäjävirastolle, jonka päällikkö juuri erotettiin korruptiosyytteen (virkavelvollisuuden rikkominen) johdosta.
Jos valtakunnansyyttäjä ei tiedä, mikä on esteellistä toimintaa omissakaan asioissa, niin mitä tutkimukset on ko. virastossa kansalaisten asioita käsiteltäessä. Keneen me voimme luottaa.
Me tavalliset kansalaiset emme saa tutkimuksia eikä oikeita vastauksia VKSV:sta, kun vaadimme valtakunnansyyttäjää toimimaan. Kauanko kansalaisia saa kusettaa vielä vuonna 2018?
http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249130-vks…
Ilmoita asiaton viesti
VKSV siirrettiin 2016 v, vaatimuksemme taas samoille poliiseille, kun pyysimme tutkimaan 2014 v. KHO ei tehnyt kaupungille myönteistä päätöstä kaavasta ja louhimoa ei hyväksytty kaavaan. Kun eivät saaneet EO-alueeksi (maa-aineksen otto), kaupunki omavaltaisesti vääristeli kaavaan louhosalueen kaavattomaksi.
KHO:n päätös ei siis jättänyt aluetta kaavattomaksi, vaan se siis hylkäsi kaupungin kaavahakemuksen nykyisen asutuksen läheisyyden vuoksi ja koska se ei täytä lain vaatimuksia turvallisesta ja terveellisestä elinympäristöstä.
Viranomaiset ovat hankkiakseen itselle ja louhijalle hyötyä muuttaneet alueen kaavattomaksi. Alue olisi ollut pakko maisemoida jo vuoteen 1991 mennessä, mutta edelleen sen peittely jatkuu.
Miten poliisi tutkii, koska on vuosikymmeniä estänyt ympäristörikoksen tutkinnan.
Tässä malliesimerkki siitä, mitä oikeusvaltio Suomessa voidaan tehdä vastoin KHO:n päätöstä.
2014 vuonna Viranomaiset ovat ryhtyneet kyseenalaistamaan ja arvioimaan lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun perusteita uudelleen, soveltamaan päätöstä haluamallaan tavalla ja jättäneet sen täytäntöön panematta.
Kun ylin toimivaltainen tuomioistuin on antanut asiassa ratkaisunsa, kunnan viranomaisten velvollisuus on omalta osaltaan toimia siten, että päätös voidaan viipymättä panna täytäntöön. Muunlainen tilanne olisi oikeusvaltioperiaatteen vastainen ja kestämätön”. Tämän on todennut EOA ratkaisussaankin. http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2011/201…
Oulaisten Piipsjärvi -Lehtopäähän hyväksyttiin oikeusvaikutteinen osayleiskaava vuonna 2010. Osayleiskaavan tarkoituksena on tukea Piipsjärven säilymistä ja kehittämistä elinvoimaisena maaseutumaisena kylänä. Pihapiirissämme on lupa-ehtojen vastaisesti toiminut kivilouhimo.
2010 vuonna kaupunki haki louhosaluetta väärillä tiedoilla maa-aineksen ottoon ja kaupunki kaavoitti alueen EO-alueeksi. Hallinto-oikeus kumosi tämän ja kaupunki valitti KHO:een. Valituksessaan he ovat vaatineet, että hallinto-oikeuden päätös kumotaan siltä osin kuin päätöksellä on kumottu Laitaperälle osoitettu Kettukallion maa-ainesten ottoalue (EO) ja kaupunginvaltuuston päätös saatetaan tältä osin voimaan. Kaupungin valitus hylättiin myös KHO:ssa.
http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229985-paa…
Ilmoita asiaton viesti
Kytkökset ja hyvät veljet asialla, mutta parannusta ei ole tullut ainakaan kaivosalan hyvä veljiin.
Näin kirjoittaa Satu Hassi 2012 vuonna blogissaan.
”Hyvävelijärjestelmät ovat viime aikoina olleet tapetilla ja muutama tuomiokin on jo rapsahtanut, ja se on tosi hyvä. Mutta olisiko jo aika kiinnittää huomiota myös kaivosalan hyväveljiin”?
https://blogit.iltalehti.fi/satu-hassi/2012/05/08/…
Ilmoita asiaton viesti
Pidän hienona, että tuot esille urkintalain mielettömyyden. Sitä ei tarvita eikä perustuslain muutoksia ulkomaalaisten tai ulkovaltojen urkintaan. Ei tarvetta sillä myöskään selkeän rikosepäilyn urkintaan. Nykylait ja urkkijoiden omavaltaisuus kyllä riittävät hyvin.
Urkintalaki ajaa seuraavia tavoitteita. Massaurkinta halutaan käyttöön. Viestikoelaitos on se tekninen urkkija ilman ulkopuolista valvontaa. Laitoksen henkilökunnalla ja siellä puuhaaville ulkomaisille urkkijoille annetaan syytesuoja.
Tämä tarkoittaa, että kansalaisvalvonta on vapaata. Puolustusvoimien sotilastiedustelun eikä SUPOn valvonta riitä siis minnekään, kun avaintoimijaa ei edes seurata eikä sillä ole velvollisuutta vastata edes kysymyksiin.
Selitys tälle on malli, joka kopioitiin USAsta. Patriot Act oli USAn lainsäädäntöhistorian suurin rikos. Sitä kadutaan USAssa laajasti. Koko kansa on urkinnan alaisia eikä tälle voi mitään. Kansalaisella ei mitään oikeutta saada tietää mitä tietoja hänestä kerätty, keille niitä annettu ja mihin käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti