PeliSuomi Elämää tämä vain on...joka päivä sen loppua kohden kuljen.

Mikä erottaa Suomen maakunnat Pohjois-Koreasta ja muista diktatuureista?

  • Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9570630
    Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9570630
  • Lähde: https://www.hs.fi/talous/art-2000006172428.html
    Lähde: https://www.hs.fi/talous/art-2000006172428.html
  • Lähde: Demokraatti 29.5.2019
    Lähde: Demokraatti 29.5.2019

Suomen maakuntia yhdistää Pohjois-Koreaan ja muihin diktatuureihin yksipuoluejärjestelmä. Erona on vain se, että Suomen maakunnissa ei teloiteta toisinajattelevia.

Maakunnat ovat eläneet Keskustan komennossa, joka on aiheuttanut tiiviin ”Hyvä Veli järjestelmän” syntymisen maakuntien hallintoon. Jota ovat edesauttaneet muiden puolueiden maakuntapoliitikot, katson tilannetta sivusta tumput suorina, peläten omaa asemaansa, eli on alistuttu epäterveeseen maakuntien kehitykseen ja väestökatoon.

Minä väitän omalla kokemuksellani, että maakuntiin on valittu Keskustapuolueen virkamiehiä, syyttäjiä, tuomareita jopa lääkäreitä omasta ”porukasta”.  Joissain maakunnissa jopa määrätyn herätysliikkeen jäsenet valvovat hyvin pienen piirin etuja.

Tästä on syntynyt tilanne, että yksi puolue on välillisesti ja suoranaisesti ohjannut ja määrännyt virkamieskuntaa toimimaan yhden puolueen edustajien eduksi ja toisten vahingoksi. Koko maakunnan ja kuntien hallinnon vahingoksi.

Siitä on seurannut se, että paikallinen yritystoiminta ja aluehallinto on pystynyt vaikuttamaan yritystoiminnan keskittymiseen muutaman Keskustapuolueen aktiivipoliitikon määräysvallan alle.

Tässä kehityksessä on edesauttanut poliittinen valta, jota on aktiivisesti tukeneet Keskustapuolueen ministerit ja kansanedustajat ”sulle-mulle” periaatteella.

Useassa maakunnassa on myös media, jopa YLE:n paikallismedia, omalta osaltaan auttanut tätä epätervettä kehitystä, sillä toiset puolueet ja mediat ovat keskittyneet vain kehä kolmosen ja suurkaupunkien riippumattomaan seurantaan ja kehitykseen.

Saadaksemme Suomen maakunnat jälleen aktiivisiksi ja toimiviksi alueiksi, ja turvataksemme niiden vapaan kehityksen yhtäläisesti nykysuomen kokonaistavoitteiden mukaisesti, niin demokratia on palautettava maakuntiin, että se kattaa kaikkien puolueiden näkemysten määrittelemät yhteiset tavoitteet maakuntien kehityksestä ja tulevaisuudesta. 

Maakunnissa on annettava mahdollisuus myös muille kuin Keskustapuoleen jäsenten luoville ja idearikkaille henkilöille ilman, että menestyvien yrittäjien täytyy alistua Keskustan ohjauksessa olevien paikallispankkien rahoituksen armoille ja laittomiin konkursseihin, jota maakuntien syyttäjät ja tuomioistuimet tukevat. Niin on toimittu, ja tänäkin päivänä maakunnissa toimitaan ilman mitään valvontaa. 

Maakuntiin on saatava puolueettomia ja riippumattomia asianajajia, syyttäjiä ja tuomareita. Nyt yrittäjien ja muiden velallisten työntuloksia siirretään laittomasti Keskustapuolueen tai jonkun herätysliikkeen jäsenten omistukseen ja määräysvaltaan konkurssien kautta, joita tukevat syyttäjät ja tuomioistuimet.

Avatkaa silmänne ja suunne maakunnissa ja valtakunnassa, että maakunnat saadaan jälleen osaksi koko Suomea ja elinvoimaisiksi, sekä tuottamaan ja maksamaan itse tarvitsemansa terveys-, vanhusten- ja muut palvelut.  Ei ole mahdollista, että suurin osa Suomesta ei tuota omia kustannuksiaan, vaikka sillä on suurimmat resurssit tuottaa tuloa.

Keskustapuolue on näyttänyt tapansa hoitaa maakuntien hallinnon ja talouden. Tulos on kaikin puolin negatiivinen, joten toisten on otettava maakunnista vastuu!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Ei pidä paikkaansa, että Suomen maakunnissa olisi yksipuoluejärjestelmä. Niissä on enemmistödemokratia, jossa suurin puolue hallitsee.

Erona diktatuuriin on se, että äänestävä kansa pystyy valitsemaan puolueen joka sitä hallitsee. Jos on jotain valittamista, syyllinen on kansa joka äänestää. Syy tähän tilanteeseen löytyy kansalaisten ajattelumaailmasta, millaisia etuja kansalaiset kokevat tarpeelliseksi puolustaa, ja minkä puolueen he uskovat parhaiten puolustavat itselleen tärkeitä etuja.

Enemmistödemokratia ei toki ole miellyttävin mahdollinen hallintotapa. Vähemmistön kannalta tunnelma voi olla ihan samanlainen, olipa vallan kahvassa enemmistöpuolue tai diktaattori, kun molemmissa tapauksissa valta on jollain muulla kuin itsellä. Tunnetuin suomalainen enemmistödemokratian kritisoija on Björn Wahlroos, joka kutsuu sitä enemmistön tyranniaksi. Tämän ongelman poistamiseksi pitäisi luopua koko enemmistödemokratiasta, ja määritellä uudestaan politiikan pelisäännöt. Vaihtoehtoja on lähinnä kaksi:

Konsensus-demokratia: vaaditaan päätösten tekemiseen laajempaa konsensusta kuin vain 51% enemmistö äänistä. Esimerkiksi 75%. Silloin vähemmistöt pääsevät paremmin vaatimaan asioita, tai olemaan suostumatta asioihin. Mutta toisaalta politiikka menettää päätöksentekokykyään, joudutaan kahlaamaan kopromisseissa jotka eivät ole juuri kenenkään tavoitteiden mukaisia. Tämä vaihtoehto tuskin lohduttaisi Wahlroosia yhtään sen enempää kuin enemmistödemokratia, koska lopputuloksena olisi suurinpiirtein yhtä korkea verotus, joka painaa rahamiehen mieltä eniten.

Tai sitten moniulotteinen demokratia: annetaan valta vähemmistöille, siten että kukin merkittävä vähemmistö päättää itse omista asioistaan. Silloin vähemmistön puolesta asioista ei päätä diktaattori eikä enemmistön äänistä saanut valtapuolue, vaan vähemmistö päättää itse mitä he haluavat. Tämä vaihtoehto ilahduttaisi Wahlroosin tyyppisiä rahamiehiä jo paljon enemmän, koska sieltä tarjoutuisi tie vapauteen alamaisuudesta enemmistön päätösvallalle. Tästä aiheesta paljon laajempaa pohdintaa löytyy kotisivuiltani:

http://ionmittler.com/politics/

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Suomessa tuki ja avustuspolitiikalla on vahva asema se on tehokas vallan väline.
Kittilässä tuli yhteentörmäys verottoman ammattiliiton bisneksen ja ”poliittisen” vallan välillä.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Mikä erottaa Suomen maakunnat Pohjois-Koreasta ja muista diktatuureista?"

- Sijainti.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vain yksi maa on Suomen Lapin ja Pohjois-Korean välissä. Ne ovat naapurin naapureita.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Tuo kehittämisiin varattujen ja myönnettyjen varojen alueelliset suhteet muuttuisivat aika lailla, mikäli siihen otettaisiin infra kehittäminen mukaan.

Pelkästään suunnittelussa nyt olevat Uudenmaan raideliikenne infran kehittamis hankkeet ovat noin 30-50 miljardia euroa.

Varat, mikäli ne myönnetään, niin niillä ylläpidetään 2000 luvun alusta aloitettu, kaikkien poliittisten puolueiden (paitsi nyt tämän Rinteen hallituksen)tähän asti tukema neljän liikennemuodon mukainen EU liikennestrategian ja ilmasto tavoitteiden vastainen ns Suomi on Saari liikennemalli, jota nyt hallitus yrittää muuttaa..... http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27...

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Mitä Kokoomus, demarit ja vihreät ovat tehneet saadakseen maakuntien äänestäjät puolelleen?

Uittuilu, solvaaminen, haukkuminen ja vähättely eivät ainakaan ole tehonneet, kehoitus muuttaa etelän kaupunkeihin vaikuttaa liian hitaasti. Kokeillaanko seuraavaksi pakkoa? Kun "demokratian" nimissä alatte koota meitä jäsenkirjakepulaisia leireille, niin muistutan, että minulle on oikein luvattu laveripaikka merinäköalalla.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Minä alan kallistumaan alueiden itsenäisyyteen. Esim. Suomessa 5 aluetta, jossa jokaisessa noin miljoona asukasta. Alueet hoitavat itsenäisesti asiansa. Valtion alaisuudessa on turvakoneisto ja ulkopolitiikka. Miltä kuulostaa?

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

Periaatteessa ok, mutta samaan syssyyn pitäisi kaikki Valtion työpaikat ja investoinnit myös jakaa tasaisesti ympäri maata.

https://www.ksml.fi/paakirjoitus/Helsinki-rohmuaa-...

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/valtion-tyop...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset