PeliSuomi Elämää tämä vain on...joka päivä sen loppua kohden kuljen.

Kaikki blogit puheenaiheesta kilpailu

Tosi-tv formaatti vai eduskuntavaalit?

En ole vähään aikaa seurannut televisiota joten minulle tämä tuli yllätyksenä että auvoisa pöllölaakso on onnistunut vääntämään eduskuntavaaleista heikoinlenkki formaatin kaltaisen tosi-tv kilpaiöun jos vaaliehdokkaat debatoi toisiaan vastaan. Tai oikeastaan se uutisoi näiden kilpailujen olevan jopa kaksi eri "uutuus ohjelmaa". Onneksi en seuraa telkkua, en ole selvästikkään menettänyt mitään. Mielenkiintoista seurata mihin tämä kehitys johtaa...

Vastauksia Liikenne- ja viestintäministeriön väittämiin taksialan tapahtumista.

Ministeriö on jälleen selitellyt sen rakentaman liikennepalvelulain vaikutuksista taksimarkkinoihin. Osastopäällikkö Olli-Pekka Rantalan tekstissä sivutaan monia asioita, se sisältää olettamuksia ja kaunistelua tapahtuneista / tapahtumattomista asioista.

Taksi - tuo suomalaisten suuri huolenaihe

 

Hotellit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Parturit muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Laskettelukeskukset muuttavat hintojaan miten haluavat, kukaan ei valita. Taksit muuttavat hintojaan niin että pärjäävät edes jotenkin, LÄHES KAIKKI VALITTAVAT ja jopa virastot alkavat tutkia asiaa.

Kysytäänpä lupa Brysselin byrokraateilta!

 

Eduskunta käsittelee jatkuvasti hallituksen lakiesityksiä, joilla on eri tasoisia siteitä Euroopan unionin lainsäädäntöön. Esityksiä valmistellessaan ministeriöt selvittävät, voiko eduskunta päättää niinkuin Suomen ja suomalaisten etu vaatisi tai meille olisi hyvä.

 

EU on kietoutunut lähes kaikkeen. Se ei ole enää vain talousyhteisö, vaan myös poliittinen liitto ja vallankäyttäjä. Komission virkamiesarmeija tutkii jäsenmaiden päätöksiä ja ampuu, jos aihetta ilmenee. Ja usein sitä ilmenee.

 

Vastuu perusinfrastruktuurista kuuluu valtiolle

Muutaman viime hallituksen aikana päättäjien taholta toisteltu mantra on, että yksityistäminen lisää tehokkuutta. Tällä pyritään perustelemaan pyrkimystä paikata valtiontaloutta myymällä erinäisiä valtion hallinnoimia yrityksiä ja toimintoja. Monien seikkojen suhteen yksityinen kilpailu ehkä toimintaa tehostaakin, mutta tietyt, yhteiskunnan perustoimintoihin kuuluvat asiat tulee pitää valtion hallinnassa. Varsinkin, kun niiden myyminen harvoin on kansantalouden tai kansalaisten edun mukaista.

VR ei jää vapautuksen jalkoihin

Rautatielaki uudistuu, ja sen myötä rautateiden henkilöliikenne ollaan avaamassa kilpailulle. Se tarkoittaa, että jatkossa kansalaisella on valittavanaan useampia liikenneyhtiöitä junalla matkatessa. Uudistuksen tarkoituksena on, että kilpailu lisää liikennettä raiteilla ja laskee lippuhintoja asiakkaille. Niin kävi myös linja-autoliikenteen vapautuksessa.

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Elintarvikkeiden hintavertailut, voiko niihin luottaa?

Jostain luin juuri, että Prisma on edullisin ja Lidl on menettänyt kärkipaikkansa. Voi pitää paikkansa.

Jotenkin kumminkin epäilen vertailun oikeellisuutta!

Mietin onko hintavertailu oikeudenmukainen ja riittävän kattava. Lidlin tilanne on sinänsä selvä ja kattaa koko maan. Käsittääkseni he hinnoittelevat koko maan samalla tavalla.

Apteekkien kilpailun salliminen laskisi hintoja

 

Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen kirjoitti Helsgin Sanomissa (HS Mielipide 25.1.), että lääkkeiden hintavertailut ovat haastavia eivätkä ne kerro apteekkijärjestelmän tehokkuudesta.

Apteekkariliiton oman esimerkkilaskelman mukaan 50 euroa maksavasta reseptilääkkeestä jää apteekille verojen jälkeen 11,1 euroa. Ruotsissa apteekille vastaavasta lääkkeestä jää 5,5 euroa. Kyse ei ole siitä, että lääkkeiden hintavertailuja olisi vaikea tehdä vaan siitä, että Apteekkariliiton on vaikea hyväksyä niiden tuloksia.

VR:n uudistukselle on taloustieteelliset perusteet

Liikenneministeriön esitys rautateiden palvelujen kilpailuttamisesta on perusteltavissa. Suomen veronmaksajien ja matkustavien kansalaisten kannalta toimialalle on löydettävissä nykyistä parempi toiminnallinen ratkaisu. Rautatiet ovat luonteeltaan ns. luonnollinen monopoli. Näille on ts. tyypillistä, että niihin liittyy merkittävä kiinteä kustannus, kun verkosto pystytetään. Toiminnan yksikkökustannus on aleneva palvelujen määrän kasvaessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä