PeliSuomi Elämää tämä vain on...joka päivä sen loppua kohden kuljen.

Kaikki blogit puheenaiheesta Uskonnot

Hussein Al, - vihapuhetta? "Pääsi kuin koira veräjästä"?

Al-Taee on joutunut kohun keskelle vanhojen kirjoitustensa vuoksi. Vieläkö Suomessa vallitsee sananvapaus? Yanter Yasa on uudessa Suomessa deletoitu, ja bannattu ikuisesti.? Onko mediassa asioita, joista ei saa puhua jos kyseessä on esim SDP, joka on nyt Suomen hallitusneuvottelija, ja johon tämä Al kuuluu?

Mitä Herra Arvo Pohja nyt sanoo?

YLEn uutinen:

 

”Georgiaan paenneet saudisiskot pyytävät apua somessa: ”Meidät tapetaan, mikäli joudumme palautetuksi kotimaahamme”

Saudi-Arabiasta paenneet aikuiset siskokset vetoavat Twitterissä YK:n pakolaisjärjestöön saadakseen turvapaikan maasta, joka voisi taata heille ihmisoikeudet. 

Kristinusko ja seksuaalinen hyväksikäyttö - Entä islam?

Islamia on täällä väitetty raiskaususkonnoksi, mitä se tuskin on. Jossain määrin ovat esillä olleet myös katolisten pappien mahdolliset  ja paljastuneet lasten hyväksikäyttötapaukset, mutta kukaan ei ole rohjennut väittää kristinuskoa miehiseksi seksuaalisen vallan uskonnoksi.

Ilmeisesti kristinnusko kuitenkin tässä asiassa on mainettaan pahempi. Monet uskovat yhä että nainen vaietkoon seurakunnassa, ja maailman suurin kristillinen yhteisö vaeltaa seksuaalirikosongelmiensa keskellä, aivan julkisesti. Siis näin:

Synnin kääntöpuoli

Olen monesti miettinyt mitä synti tarkoittaa. Kirjoitettu vieläpä Raamattuun sana synti. Voi sinua syntistä jne...

Uskovainen saa kuulemma syntinsä anteeksi armossa, mutta kuka on oikeutettu antamaan armon?

Asia joka on yhteisön tuomitsema tai kauhistelema on synti, eri uskonnoissa synneillä on eri pääpainoja. Synti on erehtymistä siltä kujalta, jonne yhteisö meitä ohjaa.

Sananvapaus ja kritiikki uskontoja kohtaan

Aitoon sananvapauteen liittyy oikeus kritisoida kaikkia uskontoja. Kritisoinnissa on kuitenkin aina pidettävä mielessä tarkoituksenmukaisuus, hyvän maun ja sopivuuden rajat. Ketään ei tule tarkoituksenhakuisesti loukata, ketään ei saa uhkailla ja lisäksi tulisi tiedostaa se fakta, että mikä toiselle on vain harmitonta herjan heittämistä, niin toiselle se voi olla Jumalaan kohdistuvaa pilkkaa. Ihmisten vaihteleviin tulkintoihin vaikuttavat muun muassa kulttuuritausta ja arvopohja, sekä näemme että tulkitsemme asioita eri tavoin.

Historiallinen muutos

Historiallinen muutos. Suomen enankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus putosi ensi kerran alle 70 prosentiin suomalaisista.

Luku perustuu Kirkon tutkimuskeskuksen ja Tilastokeskuksen ennakkotietoihin.

Kirkon jäsenmäärä on laskenut melko tasaisesti viimeiset kymmenen vuotta. Tuo vajaa 70 prosentia kertoo  tämänhetkisen määrän, joka on aikoinaan kasteessa muiden toimesta liitetty evankelis.luterilaisen kirkon jäseneksi.

Pääseekö kukaan taivasten paratiisiin

Siinäpä kysymys. Silloin kun Raamattu on saanut alkunsa 2000 vuotta sitten, ei ollut mitään käsitystä avaruudesta. Silloin kuviteltiin, että kuoleman jälkeen sinne siirtyvät synnittömät ihmiset paratiisiin ikuiseen elämään.

Tänä päivänä voidaan todeta, että elämää ja paratiisia ei ole havaittu avaruudessa, vaikka tekniikka ulottuu satojen valovuosien päähän.

On siis päivän selvää, että puheet taivaaseen paratiisiin menosta on täyttä mielikuvituksen tuotetta 2000 vuoden takaa.

Hel­sin­gin yli­opis­to aloit­taa is­la­mi­lai­sen teo­lo­gian ope­tuk­sen.

Ei voisi olla turhempaa kuin mitä otsikossa kerrotaan. Luulisi noillakin varoilla olevan tarpeellisempaakin opettamista. Yleisesti olen sitä mieltä, että kaikenlainen uskontoon liittyvä opetus julkisin varoin olisi ehdottomasti lopetettava.

Missähän se järkikulta mahtaa oikein olla, kun ihan yliopistotasolla opetetaan uskontoa. Siis taruolennon tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.  Uskovaiset kouluttakoon pappinsa tykönään sen minkä lystäävät, ei se ole yliopistoon kuuluvaa.

 

Uskontojen paremmuudesta

On hyvin yleistä nähdä ihmisten väittävän, että uskonnot ovat pohjimmiltaan samoja tai ettei niitä voi asettaa eriarvoiseen asemaan tai siis arvostaa eri tavoin. Tietenkin voi ja täysin asiapohjalta.

Islamia on verrattu kristinuskon veroiseksi uskonnoksi. Näin tekevät ne, jotka eivät tunne islamia ja yhtä vähän kristinuskoa. Nämä älyköt kertovat auliisti kuinka kristinusko on ollut paljon väkivaltaisempi kuin islam. Kuinka maailman sodista suurimmat ovat olleet kristittyjen käymiä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä